Dammam - Hofuf

19 maart 2024 - Hofuf, Saoedi-Arabië

De eerste iftar is achter de kiezen, en wat een feest was dat. Niet in sociale zin, want gewoon op de overdekte binnenplaats van het hotel, met slechts een paar andere bezoekers. Buiten voor de moskee, hier direct om de hoek, zaten de mannen op straat, met water en dadels in de aanslag. Maar helaas ook in de regen. Het hotel had een buffet en dat was smullen. De beloning is enorm als je daar de hele dag naartoe moet leven. En dan had ik nog gesmokkeld. Weliswaar niet gelunst, maar wel aan de late kant ontbeten. In een bedompt zaaltje van het hotel zaten wat Pakistaanse of Bangladeshi mannen en een Chinees zwijgend te eten. Later dropen er ook nog wat westerse zakenlui binnen. Het had iets shabby illegaals.

Door de vertraging op de heenweg wegens een kapotte motor bij de tussenstop in Riyadh was ik rijkelijk laat in het hotel in Dammam. Gelukkig gewoon probleemloos door de douane. 's Nachts zag Dammam er al niet enorm aantrekkelijk uit en dat bleek het bij daglicht ook niet te zijn. Volledig ingericht op vervoer per auto. Echt niemand loopt over straat. Ik moest vooral op zoek naar geld, dat ik gelukkig in een uitgestorven mall vond. Door de afstanden, gecombineerd met de warmte, heb ik het sightseeen voor gezien gehouden. In het hotel nog een berg fruit verorberd en toen met een taxi naar het station gereden. Dat opereerde min of meer als een vliegveld, compleet met inchecken. Luxe trein, vlak voor vertrek nog enige stoelendans vanwege vrouwen die niet naast mannen wilden zitten. Apart dat dit bij het boeken niet meteen een optie is. Maar grootste verrassing was de aanwezigheid van een restauratiewagen. Als reiziger blijk je te mogen eten. Dat schijnt de Profeet, zijn naam is groot, zelf gezegd te hebben. Bij het vertrek van ieder station werd er een uitspraak van de Profeet, zijn naam worde geprezen, voorgedragen. Al met al een gezegende reis, door een landschap van veel zand in vijftig tinten beige.

Hofuf is een oase stadje, met een van de grootste dadelplantages van het land, zo niet de wereld. Vanaf het station leek je weer met geen mogelijkheid te voet de stad in te kunnen, dus dat werd weer een taxi, die ik zelf met behulp van de maps.me app naar het hotel moest leiden. De binnenstad blijkt dan weer veel ouderwetser en kleinschaliger te zijn. Prettig om in rond te dwalen. Het liep al richting zonsondergang, dus veel mannen op de been op weg naar de moskee, en gezinnen op weg naar huis. Leuke buurten om morgen nog een beetje in rond te zwerven. Vooralsnog op een lege maag, want het hotel doet niet aan ontbijt. Daar moet ik dus eerst op uit. Ik heb nog een appel en een peer in ieder geval!

1. Willemijn:
    19 maart 2024