Dakar

6 december 2022 - Dakar, Senegal

Mocht er vannacht een onverwacht koudefront over Dakar trekken, dan kan ik in ieder geval mijn fleece vest aantrekken. Dat lag op me te wachten in het hotel in Dakar, waar ik het bij vertrek had achtergelaten. Bij aankomst in Nederland donderdag zal ik het hard nodig hebben vrees ik.

Vannacht in Saint-Louis was het in ieder geval gewoon aangenaam. Bij ontwaken vanochtend was de hele tent nog dicht. Gelukkig had ik ook de sleutel van de voordeur zodat ik bij een boulangerette om de hoek kon ontbijten. Om acht uur zou ik immers opgehaald worden voor de trip naar het vogelreservaat. De gids vind mij daar ook gewoon. Ik kon meteen mee in het busje. De prijs was gezakt, want hij had nog wat mensen. Dat bleek dus een hele roedel voornamelijk oudere Nederlanders. Een weekje in Senegal vanwege de bruiloft van een neef. Ik werd als Nederlander herkend aan mijn geruite overhemd. De twee heren in het gezelschap droegen die ook en dat schijnt wel ècht iets voor Nederland te zijn. Het was anderhalf uur hobbelen over een stofweg om bij de boten te komen. Er vertrok net een flinke schuit met heel veel toeries. Niet helemaal wat mij was verteld, maar gelukkig konden wij met nog een ander groepje in een kleinere boot. Zonder al te veel te willen snobberen was het een beetje teleurstellend. Het park annex wetland is enorm groot, schitterend landschap, maar zo'n boottocht brengt je dan toch niet op de mooiste plekken. Het echte doel van de tocht is het pelikanen eiland, waar duizenden van die bizarre vogels overwinteren. Dat was zeer spectaculair en maakte veel goed. Daarna was het ook weer anderhalf uur terug hobbelen en stof happen. Dus toen heb ik ter plekke besloten toch voor een taxi te gaan voor de terugreis naar Dakar. In het hotel hadden ze ook nog eens een beter aanbod dan de gids eerder deed, dus vooruit met de Skoda! Na een laatste luns met crêpes Saint-Louis verlaten en zeer vlot in de brandende hitte in 3,5 uur naar Dakar gesjeesd. Als enige passagier, voorin de auto. Een luxe tractatie voor mezelf. Ik word tenslotte ook een dagje ouder. Morgen nog wat rondneuzen, misschien nog wat shoppen en dan terug richting Mercatorplein, of wat daar nog van over is.