Panama City

8 maart 2023 - Panama City, Panama

Vanochtend werd ik wakker in Panama City, heel vroeg en als een rijk man.  Het tijdsverschil zorgde voor het onchristelijke uur, Aegon voor de rijkdom. Na dertig jaar braaf een bescheiden bedrag per maand inleggen heeft Aegon een leuk bedrag bij elkaar gewoekerd. Ik zal Jort en Wobke om advies vragen wat ik daarmee kan doen hier in Panama. Dankzij de papers weten we dat Panama bestaat. En iedereen kent het kanaal uiteraard. Maar verder was het voor mij in ieder geval een onbekend land. Dankzij de aanbieding van de KLM kan ik daar de komende twee weken verandering in brengen.

De eerste tekenen zijn in ieder geval gunstig. Wolkenkrabbers domineren de skyline en zijn het eerste wat je ziet onderweg vanaf het vliegveld. Met aan de ene kant de Grote Oceaan en aan de andere kant bossen en bergen. Het is weer even wennen aan de klamme hitte.... Na aankomst dus enkel een korte wandeling over de kustweg gedaan. Met meteen een ontmoeting met wasberen. Die had ik niet aan zee verwacht.

Na een korte nacht en een vroeg ontbijt op pad door de stad. Eerst de wat shabby buurt van Caledonia, vandaar richting de oude stad  een enorm contrast, van afbladderende jaren '50 beton naar gerestaureerde koloniale architectuur. Van basic fondas naar hippe restaurants en koffiebars. Alle beoogde musea waren dicht, dus dat schoot lekker op. Als luns maar meteen aan de ceviche gegaan. Ontzettend lekker, rauwe vis gegaard in citroensap met flink wat pepers. Als er iets mis is met de vis kun je daar hele nare kwalen van krijgen, maar dat zien we dan wel weer.  Op de  grote vismarkt zag het er vanochtend allemaal heel fris en schoon uit. Naast klanten hingen er veel zilverreigers en zwarte gieren rond.

Na de middag belandde ik in een enorme stortbui. Ook leuk om te zien als je er niet doorheen hoeft. De water afvoer op de meeste wegen liet enigszins te wensen over, dus de broekspijpen bleven niet droog.

Omdat Panama op de grens van Noord en Zuid Amerika ligt, en het smalste punt is tussen de Atlantische en Grote Oceaan is het een smeltkroes van culturen en daar houden wij van. Mensen van Spaanse origine, Indianen, Indiërs, Chinezen en de vermenging van dat alles zorgen voor een prettig gemixt straatbeeld. Komend weekend zal ik er samen met AM G te C nog meer van zien, maar morgen vertrek ik eerst voor twee dagen oerwoud naar Gamboa, op nog geen uur rijden hier vandaan.

1. Saskia van der Linden:
    8 maart 2023