Operatie kakkerlak

5 maart 2022 - Mbale, Oeganda

Een mens lijdt het meest onder het lijden dattie vreest. U weet wel. Vannacht onder de klamboe werd ik lastiggevallen door een kakkerlak, van de grote soort. Uiteraard totaal ongevaarlijk, maar je schrikt je iedere keer te pletter als je ineens iets voelt of ziet bewegen. Ik heb hem buitenboord gemept en de klamboe extra stevig onder de matras gestopt, maar vervolgens ging mijn fantasie met de lokale fauna aan de haal en deed ik geen oog meer dicht. Natuurlijk val je uiteindelijk gewoon in slaap, en wat je niet ziet dat is er niet.

Wat je ook niet ziet is corona. Nog wel overal op muren geschilderde richtlijnen, en halfslachtig gedragen maskers, maar verder heeft iedereen wel andere zaken aan zijn of haar hoofd. Zoals de stijgende benzineprijs, waardoor reizen per minibusjes voor veel mensen te duur wordt. Mijn twee plekken op de voorbank van het busje van jinja naar mbale tegen toerieprijs maakte voor deze buseigenaar hopelijk weer het nodige goed. Zoals de aankoop van twee zakdoeken en een krantje de lokale straathandel weer wat opkrikt. De busrit was niet al te lang, helaas wel al te heet. Ik ben nu definitief in de 30+ regionen beland. Bij aankomst in mbale struikelde ik zowaar over het busstation waar de grote touringcars vertrekken, zodat ik onverwacht meteen een plek op de bus naar Moroto voor zondag kon bemachtigen. Of althans daar lijkt het op, na de nodige mannetjes die eraan te pas kwamen. En toen nog op het heetst van de dag naar het hotel in een buitenwijk gelopen. Niet heel slim, maar het leek korter op de kaart.

Mbale is in het centrum stedelijker en in de buitenwijken landelijker dan jinja. Vanochtend het beste van beide werelden geproefd tijdens een lange en stoffige en uiteindelijk zeer hete wandeling. Kinderen ook op zaterdag op weg naar school, rijen mensen met gele jerrycans op stap om water te halen. De geiten zijn in deze buurt verreweg het populairste vee. In de stad voor de koffie ineens omringd door expats in een veel te hippe tent. Gelukkig op de centrale markt weer back to basics. En gelunst in casa del turista. What's in a name. De rest van de middag wordt lezen en hangen denk ik. Heb genoeg stappen op mijn teller!

1. Henny:
    5 maart 2022
    Mooie plaatjes, ik heb net zo'n hoedje, made in China.
  2. Jasper:
    5 maart 2022
    Sterker nog, het is jouw hoedje!