Panama familie weekend

14 maart 2023 - Panama City, Panama

Het einde van de topontmoeting met sobrina AM is in zicht. Het waren drie gezellige en zeer hete dagen. Ons energie niveau lag enigszins laag. Maar desalniettemin hebben we bovenmenselijke inspanningen verricht met het fietsen over de Amador causeway en het beklimmen van de heuvel in het Parque Metropolitana op zoek naar wilde dieren. Op Isla Flamingo aan het einde van de causeway bleken geen flamingos te zijn maar werden we wel in de gaten gehouden door pelikanen en fregatvogels. En in het stedelijke woud zagen we toch maar mooi een luiaard met baby. Ons bezoek aan de sluizen van het Panama kanaal vanochtend zou je teleurstellend kunnen noemen, maar was het wat mij betreft niet. De laatste ochtend passage bleek al om 8 uur te zijn geweest, de eerste in de middag zou pas na 14 uur zijn. Dus we konden geen schip door de Miraflores sluizen zien gaan. Maar het sluizencomplex zelf was ook de moeite waard om te zien, en op de achtergrond zagen we nog wel een containerschip van de buitencategorie door de nieuwe sluizen gaan. Een bizar gezicht om een berg containers door de bergen en bossen te zien schuiven.

Qua consumeren hebben we ook ons best gedaan. Het diner in het 'beste' restaurant van Panama was een aparte ervaring. Er was uitgerekend die avond een Argentijnse gast-chef, Tomas Kilika, die dan weer mediterraan kookte. De setting was een zeer kale eetzaal, met rieten stoelen en ongedekte tafels, bijna een soort kantine. De restaurants in de oude stad waren rijker gedecoreerd, met alle denkbare motieven uit de Latijns Amerikaanse wereld. Veel vis op de kaart, variërend van hele frisse ceviche tot moddervet gefrituurde inktvissen en vis-tacos. En vanavond als sluitstuk de Nikkei keuken, een fusie van Japans en Peruaanse.

Cultuur werd er voorts nog gesnoven in het Mola museum, gewijd aan de textielkunst van de Guna Yala bevolking. Welke creaties ook fijne souvenirs blijken te zijn. AM heeft vandaag nog vrolijk verder geshopt, ik spaar mijn krachten nog even. Morgen vroeg op, AM naar het vliegveld, ik naar het busstation, op zoek naar vervoer naar Santiago de Veraguas.

1. Willemijn:
    14 maart 2023