Wandelen met giraffes

11 maart 2022 - Kaabong District, Oeganda

Het lodge leven begint erg te bevallen. Het is dan ook uiterst decadent. Geen idee hoe ze het klaarspelen zo in de middle of nowhere, maar alles is goed verzorgd. De tenten zijn mooi, met gewone bedden en een outdoor douche en wc. Het restaurant is geweldig, met 2 gangen luns en 4 gangen diner. En dat alles dus met uitzicht op Kidepo Valley National Park. Vandaag op om half zes, ontbijt om zes en on the road tegen zevenen, bij zonsopkomst. Het landschap is overweldigd mooi met veel variatie, heuvels, drooggevallen rivierbeddingen, bergen op de achtergrond. Maar deze ochtend nog weinig wild. Wat waterbuck, buffels uiteraard, een losse zebra en in de verte wat olifanten. Dat zou je teleurstellend kunnen noemen, maar de scenery maakte dat enorm goed. Om tien uur weer afgeleverd in de lodge, tijd om te hangen. En om een uur te lunzen. Dan nog net wat tijd voor een dutje, en nog wat koffie voor het begin van de middag drive. In een zuidelijker deel van het park, met meer water en dus ook meer wild. Al vrij snel een overrompelende confrontatie met een familie olifanten die doodstil in de schaduw onder een boom stond. We werden geduld tot op een meter of tien afstand. En wat verderop eindelijk giraffes. Op vrij grote afstand, dus de ranger stelde voor om de auto te verlaten en langzaam dichterbij te lopen. Ranger en chauffeur bleven continu op scherp tussen mij en de jeep. De twee giraffes leken net zo nieuwsgierig als ik en kwamen steeds iets dichterbij. Tussen de bomen verschenen er zelfs nog vijf, net zo nieuwsgierig, en voorzichtig. Het hele stel huppelde uiteindelijk weg. Het was allemachtig prachtig. Ik weer als een kind zo blij. Op een helling nog verder weg kwam zo ongeveer alles samen, olifanten, giraffes, zebra's, hartebeests, buffels. Overweldigend, alweer, sorry, mooi in het avondlicht. En bij terugkeer in de lodge kun je dan weer meteen aanschuiven bij het 4 gangen diner. Er zijn natuurlijk hele volksstammen die zo leven en vakantie vieren, maar ik vind het nogal decadent.

Morgenochtend weer vroeg op, nu voor een zogenaamde nature walk. Te voet met een ranger door het park. Geen idee hoe en waar, maar dat zien we wel. De ranger van vandaag kende overigens ook nog wel iemand met een auto die me zondag naar Kitgum zou kunnen brengen, waarvandaan er weer volop aansluiting met de bewoonde wereld is.